21.10.2020r. odbyła się telekonferencja przedstawicieli Związków Zawodowych działających w Auchan Polska Sp. z o.o. z Przedstawicielami Pracodawcy. Spotkanie odbywało się w według przygotowanej przez Pracodawcę agendy:


1. Powitanie, sprawdzenie listy obecności.
2. ERZ – sprawozdanie z videokonferencji.
3. Dyskusja nt. dokumentowania zapomóg/pożyczek - temat przeniesiony z 30.09.2020r.
4. Tabela odzieży.
5. Rola ochrony w sytuacjach związanych z COVID-19.
6. Wyniki.
7. CSR.
8. Płace – Organizacja.
9. Dodatkowe kryterium dla dostawcy.
10. Sprawy bieżące.

 

     Naszym zdaniem trzeba przytoczyć kilka faktów z videokonferencji przedstawicieli Europejskich Rad Zakładowych(w tym z Polski) z przedstawicielami Auchan. Przedstawiciele NSZZ „Solidarność” nie mieli możliwości uczestniczyć w videokonferencji, jednak usłyszeliśmy że podczas połączenia Przedstawiciele Auchan stwierdzili że wyniki z Francji, Hiszpanii i Polski miały największy wpływ na EBIT (wynik finansowy) Auchan. To zaskakujące stwierdzenie w sytuacji w której Auchan Polska Sp. z o.o. występuje o pomoc do Rządu Polskiego i ją otrzymuje taką. Zaznaczyć należy również że wyniki w ramach polskich sklepów są zaskakująco dobre. Ze wszystkich stron docierają do nas informacje że sytuacja sieci handlowych jest dramatyczna, że natychmiast należy zawiesić zapisy ustawy ograniczającej handel w niedzielę aby ratować sieci handlowe. Oczywiście Auchan to nie cała branża, jednak to jedna z głównych sieci dystrybujących artykuły spożywczo przemysłowe. Wraz z takimi sieciami jak Carrefour, Kaufland, Lidl czy Biedronka to ogromna większość tego rynku. Zakładamy że wyniki tych sieci nie są znacząco gorsze od wyników Auchan. Pamiętajmy że również pozostałe sieci przeprowadzały tzw. optymalizacje zatrudnienia, czy też inne projekty mające na celu zwiększyć obroty i zmniejszyć koszty z personalnymi na czele. Następny wątek to informacja przekazana przez kolejnego uczestnika wspomnianej videokonferencji który twierdzi że strona Auchan stoi na stanowisku że w Polsce potrzebne są kolejne zamknięcia sklepów aby uzyskać w naszym kraju rentowność na oczekiwanym poziomie.

 


     Dyskusja na temat dokumentowania zapomóg/pożyczek sprowadziła się do przygotowania rekomendacji dla Komisji Socjalnych w sprawie wymaganej dokumentacji w celu przyznania przez Komisję świadczenia. NSZZ „Solidarność” stoi na stanowisku że w przypadku złożenia przez pracownika wniosku o zapomogę potrzebna jest dokumentacja potwierdzająca deklarowaną sytuację osoby wnioskującej. Jednak zbyt duża biurokracja wokół procesu podejmowania decyzji w ramach Komisji Socjalnej jest nie zasadna. Procedury powinny być proste i zrozumiałe.


     Pod hasłem tabela odzieży dyskusja trwa, kontynuowana będzie na następnych spotkaniach. Propozycja NSZZ „Solidarność” dotycząca wymiany odzieży roboczej (obuwia itd.) w przypadku kiedy przestanie ona spełniać swoją specyfikację. Koszulka zbiegła się w praniu, zostaje ona wymieniona na nową. Wadliwe produkty zostaną zwrócone dostawcy w ramach reklamacji. Jest to o tyle ważne że proces ten nie będzie generował kosztów dla Pracodawcy, wobec czego nie powinno być oporu przed wymianą odzieży na nową. My pracownicy będziemy się lepiej czuć, a na pewno lepiej wyglądać.


     W pkt. 5 Przedstawiciel ochrony w Auchan Polska Sp. z o.o. stwierdził że stoi na stanowisku że nie dopuszczalna jest sytuacja kiedy kasjerka odmawia obsługi klienta bez maseczki, a jej przełożony interweniuje nakazując obsługę klienta. Nie może być rozdźwięku pomiędzy wytycznymi firmy a zachowaniem kadry zarządzającej. Jest to przykład że stanowisko Przedstawiciela Auchan Polska Sp. z o.o. jest akceptowane przez nasz związek tym bardziej że w sytuacji kiedy klient zaczyna się awanturować lub odmawia noszenia maseczki (oczywiście lub przyłbic ), według Przedstawiciela Auchan należy wezwać Policję. Teoria teorią zobaczymy co pokaże praktyka.


     Pracodawca przekazał nam zmiany organizacyjne polegające na stworzeniu centrum płac w Warszawie. Realizacja tej koncepcji wiąże się ze zmianami dla pracowników zajmujących się tym zagadnieniem w Auchan Polska Sp. z o.o.
Jeżeli chodzi o kryteria dotyczące poszczególnych zawodów, NSZZ „Solidarność” nie zaakceptowała zasad dotyczących premii indywidualnej. Tym samym nie podpisaliśmy Regulaminu Premii Indywidualnej, uważając te zasady za niekorzystne dla pracowników Auchan Polska Sp. z o.o. W poprzednich artykułach można znaleźć bardziej szczegółowe odniesienia do tej tematyki.
Ważna informacja. Pracodawcy zakomunikował że środki zgromadzone na kartach „Skarbonka” zgromadzone do końca października będą ważne do końca roku. Wielu z pracowników ma zgromadzone środki na tych kartach, jednak miały być one do wykorzystania w dłuższym okresie. To nie oczekiwany zwrot akcji. To jest przykład że przekazywane nam informacje nie są spójne i znacząco potrafią się różnić na przestrzeni kilku spotkań.


     Poruszyliśmy temat ochronnych pleksi na stoiskach obsługowych. Podaliśmy przykłady, czekamy na reakcję Pracodawcy.

 


    Na koniec musimy podzielić się z wami ciekawym doświadczeniem jakie przeprowadziliśmy podczas odbytej telekonferencji. W dużej części rozmowy postanowiliśmy się przysłuchiwać, nie zabierać głosu. Byliśmy ciekawi jak będą odbywały się rozmowy bez naszego udziału. Co ciekawe osoby które zarzucały nam że za dużo mówimy podczas spotkań, że zbyt często zabieramy głos i trzeba nam ograniczyć możliwości wypowiadania się, doprowadziły swoim gadaniem do znacznego przekroczenia czasu przewidzianego na spotkanie. To ważne doświadczenie pokazuje że nasza aktywność w spotkaniach nie powodujemy wydłużenia czasu ich trwania. Nasze wypowiedzi są przemyślane i mają ściśle określone cele. Obrazują oczekiwania, potrzeby i obawy Pracowników Auchan Polska Sp. z o.o. Bez naszego głosu szybko okazuje się że naczelny wodzirej z Bydgoszczy podczas rozmów z Pracodawcą zaczyna analizować proces składania przez klienta zamówienia drogą internetową. Jako Przewodniczący tamtejszych ZZ szczegółowo rozkłada na czynniki pierwsze czynności podejmowane przez kuriera dostarczającego towar. Analiza czy kurier butelkę wody dostarczy za pomocą roweru, motorka czy samochodu jest interesująca lecz nie ma większego znaczenia dla pracowników Auchan Polska Sp. z o.o. Przykładów można wymienić więcej. Nasz wodzirej bez opamiętania ciągnie kolejne wątki wymieniając z przedstawicielami Auchan uprzejmości. Godziny mijają, a rozmowa o wszystkim i o niczym trwa w najlepsze. Przysłuchując się z jakim zrozumieniem i wyrozumiałością Przedstawiciel międzybranżowych struktur związkowych w Bydgoszczy toczy pogawędkę z Pracodawcą, zastanawiamy się czy trafiliśmy we właściwe miejsce. I już zaczynały w głowie kłębić się czarne myśli. Już się zastanawialiśmy czy z nami jest coś nie tak, a może dzieje się tu coś dziwnego? I wtedy niczym światło rozpraszające mrok, rozbrzmiewa głos. To koleżanka z innego Związku Zawodowego, osoba z którą często mieliśmy odmienne poglądy, przywołuje koleżeństwo do porządku. Upomina że za daleko dyskusja odbiega od spraw związkowych. Na naszych twarzach rysuje się uśmiech. Wszystko z nami w porządku. Co więcej inni, choć nie wszyscy, mówią o tym głośno. Oni również dostrzegają że coś dziwnego się tu dzieje. Tak to taka metoda, gadać o rzeczach mało istotnych, o rzeczach nie związanych z tym co jest ważne w chwili obecnej. Gadać i zabierać czas. Czas którego i tak brakuje w tematach ważnych i pilnych. Osoba odpowiedzialna za kwestie ochrony w firmie szybko musiała zakończyć rozmowę, śpieszyła się na spotkanie. Im rozmowa była trudniejsza, tym bardziej się śpieszyła. Temat został brutalnie zakończony, choć to bardzo ważne jak zachowujemy się na sklepie w czasach pandemii i jaka w tym czasie winna być postawa ochrony.


      Dysputy wodzireja z Bydgoszczy o tzw. pupie Maryny (to nasza ocena) ciągną się w nieskończoność. Co do koleżanki z innego związku, chciało by się powiedzieć że jej głos zabrzmiał niczym anieli śpiew. A tak na poważnie, to głos rozsądku jest nie do przecenienia tym bardziej w szaleństwie z jakim mamy do czynienia. Przesadzamy? Może i tak. Lecz dziś padł rekord zachorowań na covid-19, ponad 12 000 zakażeń ( w dniu telekonferencji ponad 10 000 zakażeń). A tym czasem ogromna część spotkania nie jest o bezpieczeństwie 20 000 pracowników, tylko o płacowym systemie informatycznym. Nasz wodzirej jest zaniepokojony, nie wie on czy system będzie lepszy od obecnego czy też gorszy. Na tym tle głos kobiety, to tak naprawdę wołanie o rozsądek. Za ten głos dziękujemy.

 

 

W artykule wykorzystano zdjęcia ze strony pixabay.com.

 

Promocje, zniżki, rabaty.

Back to top